Jaarverslag 2018

"Kil! your darlings!" dat was het motto tijdens het schrijven van dit jaarverslag. Want wat zijn in 2018 de hoogtepunten die model staan voor wat deze bibliotheek beoogt? Het blijft moeilijk kiezen. Bibliotheek West-Achterhoek heeft in een paar jaar tijd een metamorfose ondergaan van boekenbieb naar maatschappelijke bieb. Onze mensen zijn opgeleid, omgeschoold, anders gaan werken en andere dingen gaan doen. Er zijn honderden verhalen te vertellen over wat er allemaal is gebeurd. Verhalen over het team van West-Achterhoek dat alle veranderingen vormgeeft en over alle mensen die zijn bereikt.

Trotse en blije momenten in 2018

De bieb op festivals

Trots vanwege die vader die op de Zwarte Cross bij de voorleestent bekent dat hij zijn dochter niet voor kan lezen. En die we helpen om tóch een verhaal te vertellen met een boek in de hand.

Voorleesexpress

Trots op het Syrische jongetje, dat eerst niet stil kon zitten als hij voorgelezen werd - en die het na twintig weken prachtig vindt, net zoals zijn ouders.

Jongeren

Blij dat dat opgeschoten joch, ouders gescheiden, naar de bieb komt om weer lid te worden omdat hij onze lessen op het Zonecollege zo leuk vindt.

Ik wil ook meedoen

Tante Rikie is een gedroomde ambassadeur voor onze Digitale Roadshow in Bronckhorst. Telefoontje bij de Klantenservice: "Kön i'j ook plat proaten ?" - Ja! - dan kom ik naar de cursus.

Taalgroepen

5 december: De drie bestuurders van onze gemeenten zijn nog maar net bijgepraat over het Taalhuis en daar komen de vrijwilligers met pakjes en liedjes om samen met hun taalgroep Sinterklaas te vieren.

Karen Slaughter

Supertrots zijn de jonge ouders die hun jongste telg op schoot mogen fotograferen met internationale bestsellerauteur en Queen of crime Karin Slaughter.

Boekstart

Vaders en moeders wisselen informatie uit en ontmoeten elkaar bij de BoekStart­bijeenkomsten voor de allerjongste kinderen.

Wiesneus

In de klas zingen alle kinderen de liedjes van het project Wiesneus uit volle borst mee.

Vrijwilligers

Geanimeerde gesprekken tijdens de vrijwilligersborrel. Wij zijn onze grote groep vrijwilligers heel dankbaar voor hun inzet.

Boek the Party

Onder de bezielende leiding van Wouke van Scherrenburg is de talkshow Boek the Party een enorm succes.

Rijksmuseum

In de lijn jeugd & onderwijs is West-Achterhoek één van de bibliotheken die samen met het Rijksmuseum lesmateriaal ontwikkelt over informatievaardigheden.

De deur uit

De bibliotheek is de deur uit gegaan. We gaan op bezoek bij consultatiebureaus, kinderopvang, basisscholen, scholen voor speciaal- en praktijkonderwijs, het vmbo, wijkcentra en verzorgingshuizen. Met een bus staan we in dorpen en kleine kernen en u kunt ons ontmoeten tijdens festivals met onze voorleestent.